– En guide udfra egne erfaringer
Hver gang Danmarks børn sendes til nationale tests, får jeg optil 1000 mails og beskeder fra forældre, der vil høre hvad de skal stille op. Jeg forsøger altid at svare alle – men har ikke fået lavet et ordentligt svar på, hvordan JEG mener man kan gøre. Det er nu endelig her, så jeg fremover kan henvise.
Både fagfolk og forskere har, såvel med anekdoter og regulær forskning, påvist at nationale tests er spild af tid. På trods af det, fortsætter ministeriet med egne evalueringer før de tror på alle os, der taler. Derfor må vi handle, når politikerne ikke vil.
Har du spørgsmål som ikke er besvaret her, så send endelig på jeppe@jeppe.dk
BAGGRUND – Derfor holder jeg børnene hjemme:
Jeg har i flere år set på folkeskolen, der er så væsentlig for vores samfund og fremtid. En velfungerende folkeskole er fundamentet for os alle. Pludselig kom en udsendelse på TV2, hvor kinesiske elever i niende klasse blev sammenlignet med danske. Dokumentaren var under al kritik – men den søsatte en holdning i befolkningen – godt understøttet af Anders Fogh, der påstod at lærere bare sad i rundkreds – om at folkeskolens niveau var grotesk dårligt. Vi ved nu, at kineserne havde valgt deres bedste folk – som selv voksne nok ville have svært ved at slå – men fred være med det. Politikerne var i panik, forældre bekymrede – noget måtte ske.
Reformen om folkeskolen indeholder mange gode og mindre gode sager. Samtidig blev den sat i værk på den værst tænkelige måde – og fik derfor en ublid opstart. Men der er ting i reformen, som har spoleret folkeskolen. Mest af alt, mener jeg, ønsket om konstant politisk kontrol. Nu skulle alt testes nøje, måles og følges af forskere. Trivsel og faglighed skulle man kunne se på fine regneark, så man kunne vaske hænder ved al kritik. Uanset hvad man mener om kontroller, så er det børnenes hverdag det påvirker. Og lærerne.
En stor del af kontrollen blev udlagt som om de var værktøjer til lærerne. Noget der kunne forbedre undervisningen, bruges til at styrke elevernes læring – og minisreren har endda kaldt de nationale tests for de svage elevers beskytter. Alt sammen havde jeg på fornemmelsen var løgnagtigt. Jeg mente det var regulær kontrol og forskning – og kunne ikke se skyggen af læring i forhold til de nationale tests. Men man kan ikke bruge fornemmelser til noget… Det måtte undersøges!
Jeg tog som journalist samtaler med lærere, ledere, politikere og forældre. Fandt ret hurtigt ud af, at de oplysninger man som lærer får efter en national test ikke er brugbare. Jeg lånte endda login, så jeg med selvsyn kunne gennemføre tests og bagefter se resultaterne. Det stod hurtigt klart for mig, at eleverne var helt hægtet af. Senere har jeg set følgeforskning og f.eks. resultater på tidsforbrug der viser, at de mange spørgsmål bare vælter ind på skærmen hos børnene. I begyndelsen tager de sig god tid til at svare, men efter 30 spørgsmål begynder vi at tale om sekunder. De trykker bare i vildskab for at slippe fri.
Jeg kunne derfor ret hurtigt konstatere at nationale tests IKKE var læring og undervisning – men derimod regulær kontrol og forskning. Det skulle mit barn ikke medvirke i. Han må både testes og prøves af lærerne, ligesom elever altid er blevet – men at sidde foran en computerskærm og svare staten på latterlige spørgsmål fandt jeg helt unødvendigt. Han går i skole for at blive undervist!
Jeg besluttede på den baggrund, at holde min søn hjemme fra nationale tests. Det har jeg i skrivende stund gjort gennem fire år. Jeg er blevet kaldt idiot, curlingfar, associal, hærværksmand og meget andet godt gennem årene. Alt det er sådan set lige meget. Min fokus er på mine børn, som jeg ikke udsætter for alt uden først at tage stilling til det. Det mener jeg sådan set en far skal gøre. Det er vel i virkeligheden selve opgaven.
Det stod mig klart fra begyndelsen, at jeg selvfølgelig har ret som værge til at bestemme over hvad mit barn skal udsættes for. Jeg er hans far, staten er ikke. Jeg så også med glæde, at den rummelige folkeskole på andre områder tog hensyn til forældrenes værdier, når skolerne godtog at folk blev væk fra kristendom, bade efter idræt eller lign. Jeg vidste derfor, at mine værdier selvfølgelig også måtte respekteres. Derudover går min søn i skole for at blive undervist. Da nationale tests ikke er undervisning, men ret beviseligt er forskning mere end læring, så underviser jeg ham istedet hjemme. Der er ikke skolepligt, men undervisningspligt. Derfor må han jo undervises i de timer, hvor skolen istedet laver forskning.
Min protest mod nationale tests har haft enorm opbakning. Selvom jeg er kaldt idiot af mange, vil jeg her sende en varm tak til de mange mange forældre, lærere, ledere og politikere der gang på gang sender søde beskeder, der opmuntrer mig voldsomt.
Hermed en guide til hvad JEG gjorde. Det har virket, men der er ingen garantier. Skoler og kommuner er forskellige – jeg er heldig at mine børn går på verdens bedste folkeskole.
Skulle du kommer ud i problemer med dine valg hører jeg MEGET gerne fra dig, da det jo ikke nytter med et samfund, hvor jeg kan slippe og du får en konsekvens. Jeg kommer gerne som bisidder til eventuelle møder med kommunen.
Endelig må du altid gerne henvise til mig i din kamp, så de ved at de har et andet sted at finde information om, hvordan de skal reagere.
Du er også velkommen til at give dem min mail og mit nummer (jeppe@jeppe.dk – 70223013)
OVERVEJELSER – det skal du tænke på, inden du handler:
1. Inden du kaster dig ud i kampen skal du vide, at der ER tale om civil ulydighed. Der er ikke skyggen af konsekvenser, da denne lille protest ikke går ud over nogen overhovedet. Men det er en kamp du deltager i – til gengæld er vi mange! Der vil sikkert være nogle, der er uenige med dig – men det må jo aldrig påvirke en kamp du kæmper på børnenes vegne.
2. Vigtigst af alt overhovedet er, at vurdere dine børn. Hvis de kunne føle, at de er produkter i en voksen-kamp, så lad endelig vær. Børnene må aldrig nogensinde være ofre for dine kampe. Tal med dem, sig til dem hvad du agter at gøre – og se så om de føler det er fedt eller ej. Og følg UBETINGET deres reaktion. Jeg har været opmærksom på om han følte sig som en helt, om han f.eks. blev den seje i klassen der havde fri – eller om han måske ville føle sig udenfor. Bare en enkelt af disse ting havde omgående stoppet min kamp. Jeg har indgående fortalt MAlthe hvorfor jeg gør det – at hans forældre har holdninger der måske virker irriterende (ligesom begrænsning på playstation) men at vi gør det fordi vi går op i vores opdragelse, har holdninger til hvad han må udsættes for – og hvorfor vi ikke synes han skal testes.
3. Kamp må der til, skal live gro MEN nogle gange er kampene ødelæggende, fordi andre ikke synes du er rigtig klog. Det kan jeg nemt personligt håndtere og jeg griner af bandeord – men det er klart, at hvis hele kulturen i forældrekredsen eller dit samarbejde med lærerne er truet, så skal du overveje det.
MIN erfaring er at ingen af disse giver problemer. Børnene går ikke glip af noget, de kommer i skole og deltager på lige fod, lærerne er ofte selv i tvivl om testens værdig og forældre har det jo med at være forskellige i forvejen. Men overvej alligevel de tre ting.
HVORDAN GØR DU – Forberedelser inden første hjemmedag
Husk at din kamp IKKE er en kamp mod læreren og skolen! Dette er en beslutning i lovgivningen, og derfor en kamp mod systemet. Du må derfor aldrig opfatte dig som modpart til læreren, men derimod bare som en forælder med en holdning, du beder skolen rette sig efter. Det var ALTAFGØRENDE for mig, at skolen eller læreren ikke kunne få problemer med mine valg. Derfor informerede jeg dem inden jeg handlede – så de vidste at officielle breve eller juridiske ord til dem ikke var et angreb, men blot mine holdninger og fundament for handling.
Det er for mig MEGET vigtigt IKKE at sende Malthe i skole, altså at blive helt væk i de timer der er test. Grunden er meget simpel for mig: Hvis jeg sendte malthe afsted og sagde til skolen, at de ikke måtte teste ham, så er det pludselig skolens problem. “Hvad skal vi med ham imens, må vi overhovedet finde på andet til ham” og lign. Lærere og ledelse SKAL teste ham ifølge loven, så hvis eleven er der, så sætter du dem i et kæmpe dilemma – fremfor at holde ham væk. Det dilemma ønsker jeg ikke at sætte andre i. Dette er MIT valg og derfor kun MIG det skal påvirke. Endelig ønskede jeg ikke at Malthe skulle sidde i et hjørne og hygge sig, mens de andre elever knokler. Så ville jeg netop gøre ham til noget specielt.
Derfor er det VIGTIGT at holde ham hjemme de to timer. Pas ham selv, få andre forældre fra klassen til at gøre det (slå jer sammen) eller bedsteforældre eller hvad ved jeg… Derfor er der nogle, som desværre ikke kan kæmpe denne kamp, fordi deres job ikke tilllader at handle på den måde. Det er jeg klar over, og det er virkelig trist – men jeg vil VIRKELIG opfordre til, at du ikke gør det til skolens problem. Så hellere bide i det sure æble, sende afsted – og regne med at vi andre får noget igennem.
BREVET TIL SKOLE, KOMMUNE OG STAT
Det er ekstremt vigtigt, at du skriftligt gør stat, kommune og skole opmærksom på, at du ikke vil have dit barn testet. Grunden er, at du dermed som værge har sendt en klar besked – og skulle den blive trådt under fode, kan du sende en klage eller retsligt efterfølge den. Brevet du skal sende er en smule råt, men det er helt nødvendigt. Da der blandt andet står, at skolen risikerer politianmeldelse, er det netop vigtigt at du lige banker på døren hos ledelsen eller læreren, inden du sender det – så de ved du ikke er rocker, men bare en forælder med en god sag.
Brevet kan formuleres på flere måder – men her er en version af det jeg sendte, som med fordel bare kan kopieres og ændre til dit barn. Brevet har givet os ro gennem fire år – og jeg ved utallige andre har fået samme ro efterfølgende.
Husk at ændre XXX og ham/hende i brevet.
—–
Kære ledelse og ansatte på XXX skole.
Jeg vil hermed meddele, at XXX med CPR XXX holdes hjemme fra skole fremover, når der er nationale tests i hans klasse.
Jeg ønsker ikke at mit barn skal medvirke i et politisk projekt, der er sminket som et redskab for lærerne. Jeg mener det er usundt for et barn at blive testet på den måde – og at det skaber en unødig konkurrence. Læring er for mig ikke et spørgsmål om at måle sig i forhold til andre – men måle sig i forhold til sig selv, sin klasse og blive målt af lærere, der kender dig.
De nationale tests er ikke skabt for at hjælpe lærere med undervisning. I tester eleverne hver eneste dag, når I læser hans lektier og i det hele taget er sammen med ham. Jeg har den største respekt og agtelse for den faglighed, der er på XXX Skole til dagligt at vurdere min søns skolegang.
De nationale tests er derimod et ønske, der er kommet fra politikere med en nærmest pervers forkærlighed for Excel-ark.
Man ønsker at misbruge mit barn til at måle skolen i forhold til andre skoler, se på om børn af forældre som os, klarer sig bedre end folk med anden indkomst, om børn på landet er dårligere end folk i byerne – og om han kan måle sig med lille Chiangmai i 2. klasse i Beijing, som styret i Kina snyder med i deres tests. Al den sammenligning er jeg helt og aldeles ligeglad med.
Mit barn skal ikke spilde dyrebar tid på at tilfredsstille politikernes lyster. Han skal ikke benyttes i en politisk ligegyldig kamp for at måle alle, i forhold til hinanden. Og slet ikke, når jeg har den klare overbevisning, at der er tale om et reelt overgreb på min barn og på den opdragelse vi giver ham. Mange forskere, lærere og ledere over hele Danmark erkender, at nationale tests ikke er brugbare og et resultaterne ikke er troværdige. Jeg henviser derfor til §9 i bekendtgørelsen om nationale test: “Antager elevens underviser i det fag, hvori der afholdes test, at en elev ikke vil kunne gennemføre en test med et resultat, der kan bidrage til kvalificering af den løbende evaluering, orienteres eleven og dennes forældre om muligheden for fritagelse for gennemførelse af en test.”
Idet forskningen tydeligt antager, at testen ikke kvalificerer, må denne paragraf give jer ro i forhold til at følge min beslutning. Jeg henviser også til almindelig praksis i folkeskolen, hvor forældre kan få deres børn fritaget fra enkelte tiltag, fordi det strider mod deres tro eller værdier. Samme ret må gælde mine værdier vedr. test. Endelig er der undervisningspligt, ikke skolepligt – og da det fleste er enige om, at nationale tests ikke kan benyttes til læring, må det være forskning og kontrol. Et barn skal have værges tilladelse til at deltage i forskning, og den giver vi hermed ikke.
Ydermere har staten den frækhed at påstå, at hans resultater aldrig vil blive offentliggjort. Det er tankevækkende at staten fortsat har tillid til statslige IT systemer. Denne tillid ejer jeg ikke. Hans resultater vil dog i anonym form blive brugt til forskning – og dermed blive argumenter i en eller anden kommende undervisningsministers mund. Det ville æde mig op indefra, hvis min søn skulle kunne benyttes til at gennemføre flere tåbelige reformer – og det Excel-ark medvirker vi derfor ikke i at skabe.
Jeg meddeler dermed nu, at mit barn ikke må deltage i dette statslige overgreb. Journalist Jeppe Søe har gennem fire år holdt sin søn hjemme fra tests, uden at det har haft en eneste konsekvens – og det har endnu ikke været muligt i hans sag at pege på en eneste paragraf der fratager han forældremyndighedens generelle ansvar for barnets liv.
Jeg ved, at I er ansat under disse love og regler – og er sat til at følge dem, uanset hvad I mener om dem. Det respekterer jeg – og da jeg kender jer alle som de mest dedikerede og fagligt dygtige undervisere, ærger det mig selvsagt at skulle skrive dette.
Men vil hermed pålægge jer at undlade at indkalde XXX til test på noget tidspunkt – og meddele os, når disse test skal foregå, så vi kan holde vores barn væk.
Hans fravær på testdage forhindrer jer jo ikke i at gribe fat i ham en anden dag, og tvinge ham til at tage testen – jeg vil endda tro dette vil blive jer pålagt. I fald det sker, vil jeg politianmelde overgrebet, da det sker mod vores ønske og i modstrid med vores helt klare melding om, hvad vi som forældre vil acceptere.
Jeg har forklaret XXX om vores valg. Jeg har sagt til mit barn, at hvis I beder ham lade sig teste, skal han straks ringe hjem – og så tager vi en dag mere med hjemmelæsning, undervisning i politik og samfund. Jeg har også læst og forklaret brevet her til ham.
En XXX-årig dreng skal selvfølgelig forstå og lære af de holdninger vi opdrager efter – men ikke være kastebold i en voksen kamp. Derfor håber jeg, at I istedet vil tage sagen op med mig og ikke afprøver Malthes loyalitet overfor vores valg.
Med venlig hilsen,
Jeppe Søe
—–
Brevet afsendes til skolens ledelse, læreren, undervisningsministeren ( minister@uvm.dk ) og jeres bopælskommunes skoleforvaltning.
Dermed har I rent juridisk givet tiltagn om jeres standpunkter – og retsstilling – og vil dermed senere kunne reagere, hvis skolen ikke har givet jer besked om tests eller gennemfører en test pludseligt.
DET ER VIGTIGT at I retter i brevet, evt skriver jeres egen holdning ind eller argumenter I måtte have på anden vis – men I er også velkomne til bare at kopiere mine, hvis I er enige.
TESTDAGE OG SYGE-TESTS
På testdage får jeg altid besked. Det har jeg jo også pålagt skolen. I starten havde skolen ikke fundet ud af, hvordan de skulle handle – og jeg fik derfor ofte beskeden fra andre ansatte, fra Malthe selv eller fra forældre der havde fået det at vide. Der er altid en eller anden ansat på en skole, der ved besked og bakker op. Men det er absolut ordentligt af en skole at meddele forældrene, hvad der skal ske på skoledage – og jeg mener ALTID en ordentlig skole skal informere om test, så forældre kan nå at tale med deres børn om testen eller på anden måde berolige dem. Skulle dine børn gå på en skole, hvor de nægter at give dig besked, hører jeg gerne herom på jeppe@jeppe.dk – gerne med skolens navn, og telefonnummer på den, der ikke vil oplyse det. Jeg har svært ved at se både det pædagogiske argument eller det ordentlige i det. Samtidig har du jo sendt et brev med krav om at få den besked. Det formoder jeg skolerne overholder.
På testdage er han væk i to timer, da det kan vare to timer for den sidste elev at blive færdig.
Derefter indkaldes tre gange til sygetest, da han jo havde fravær under testen – og der skal man også holde hjemme.
På den måde undgår dit barn nationale tests. Mange gør sådan her over hele landet efterhånden – og oplever du problemer, så giv lyd. Husk også at følge dine argumenter! Hvis du holder dit barn hjemme, fordi du ønsker at barnet skal undervises fremfor at testes – så brug tiden hjemme på undervisning! Læs for dit barn – eller omvendt. Gør noget så protesten ikke bliver tom og ender med nogle kills i Fortnite.
Og husk også at deltage i debatten.
Mange hilsener,
Jepe Søe – jægersprisvej 1 – 9000 Aalborg. Tlf: 70223013, mail jeppe@jeppe.dk
INFO, KLUMMER OG LINKS:
kommer snart…
kommer senere